Rødsberg-elever vant energicampfinale

Publisert: 21.04.2017
Rødsberg 2TILSKUDD TIL KLASSEKASSEN: Oddmund Kroken, administrerende direktør i Østfold Energi, kunne gi Rødsberg-elevene Kasper Sørbrøden (f.v.), Daniel Birk Hansen, Donat Hyseri og Bawen Baha et lite tilskudd til klassens reisekasse.

9. klassingene fra Rødsberg ungdomsskole gikk helt til topps under årets innovasjonsfinale for Østfold på ungdomstrinnet på Inspiria Science Center.

- Kjempemoro, er dommen fra firkløveret Bawen Baha, Kasper Sørbrøden, Daniel Birk Hansen og Donat Hyseri. Elevene kunne plusse på tre tusen kroner fra hovedsponsor Østfold Energi til klassekassen. Det sedvanlige pizzarestaurant-besøket for vinnerklassen byttes ut til fordel for økt innskudd til klassens sparekasse til Krakow- og "Hvite Busser"-tur neste år.

I løpet av skoleåret har Ungt Entreprenørskap arrangert fem energicamper på ungdomsskoler i fylket sammen med Østfold Energi, med miljø og bærekraft som tema. Fem finalelag møttes til ungdommelig innovasjonskonkurranse torsdag og fredag, der oppdraget de fikk var å finne innovative måter å kute CO2-utslippene i skipstransporten. En fagtung jury fra Østfold Energi, med administrerende direktør Oddmund Kroken i spissen, ble servert kreative innovasjoner på løpende bånd.

- Det var et veldig høyt nivå på elevene, som tydeligvis hadde satt seg godt inn i temaet. Jeg er mektig imponert over de løsningene de har kommet frem til på såpass begrenset tid. Her fikk vi løsninger som både handlet om osmose fra saltvann til å drive skipene, bølgekraft til å lade supertankere og hvordan man kan utnytte stillestående energi i vann. For å nevne noe. Mye spennende tanker og det er tydelig at elevene har gjort grundig research, sier Kroken.

Omdanne CO2 til drivstoff

Vinnerlaget fra Rødsberg hentet inspirasjon fra kretsløpet. De fokuserte på hvordan man kan snu et problem, CO2, og bruke det som en ressurs ved å lagre det og bruke det til produksjon av drivstoff til skipet.

- Teorien bak er kjent, og modellen og presentasjonen var fin og overbevisende. Om det er mulig å få til i praksis, må vi overlate til ingeniørene, smiler Kroken, mektig imponert over elevenes innsats.

Elevene selv satte stor pris avbrekket fra vanlig skoledag og to dager i Sarpsborg.

- Det morsomste var å få en konkret oppgave å løse. Det er mye mer moro og givende enn en vanlig norsktime, lyder dommen enstemmig fra vinnerlaget.

- Den største fordelen med å ha en innovasjonscamp som går over to dager er jo at det er mye bedre tid til å jobbe med oppgavene og presentasjonene. Og så var det også et veldig interessant tema som vi kunne lese ganske mye om på nett, forteller de.

Større sjanse for å lykkes

John Einar Heidenberg, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Østfold, kunne lene seg godt tilbake de to finaledagene.

- Det er sjelden jeg har følt meg så overflødig. Jeg har aldri vært borti en mer ryddig og strukturert storgruppe på en finale før. De har jobbet og stått på, og brukte også tiden flittig på hotellrommet utover kvelden. Det har vært en fryd å være sammen med dem. Hatten av for de og lærerne, skryter Heidenberg.

Ungt Entreprenørskaps hovedmål er å legge forholdene til rette for elevbedrifter, og de får hvert år frem rundt 1000 elevbedrifter i fylket.

- Vi ser at det er viktig. Nå har vi holdt på med elevbedrifter i 20 år, og studier viser at det er tre ganger så høy sannsynlighet for at noen begynner for seg selv etter først å ha drevet en elevbedrift. Det er mye nyttig læring i entreprenørskap, mener han.

- Innovasjonscampene vi har med samarbeidspartnere som Østfold Energi og Nexans er viktige, for det gir elevene litt annerledes påfyll i skolehverdagen. Temaene varierer, men den kreative prosessen følger stort sett det samme mønsteret. Målet er å fremme kreativitet, og hjernen er en muskel som må trenes. Vi får svært gode tilbakemeldinger på disse innovasjonsdagene, som altså kulminerte med en fylkesfinale nå, sier han og takker Østfold Energi og andre samarbeidspartnere for at de stiller opp.

- Vi merker at elevene synes det er ekstra stas når de får komme tett på næringslivet på denne måten. Det er ekstra stimulerende for de å være med på å løse konkrete og høyst reelle problemer og utfordringer for næringslivet. Innovasjonscampen vi hadde sammen med Nexans og elever i Halden gikk blant annet på hvordan man kan løse utfordringen med farleden for skipene, sier Heidenberg.

 

 

 

 

Kontaktperson

Glenn LundKommunikasjonsrådgiverMob. 92295690Send e-post