Visste du at energi gir spennende jobbmuligheter? I et helt nytt undervisningsopplegg får skoleelever bli med inn i Østfold Energis verden – virtuelt. Østfold Energi er første bedrift ut i et fremtidsrettet pilotprosjekt. Og det kan bli flere virtuelle bedriftsbesøk, forteller INSPIRIA.
Østfold Energi samarbeider med INSPIRIA Science Center om prosjektet, hvor vi sammen har utviklet en 360-graders film som må ses gjennom såkalte VR-briller. Elevene får i filmen bli med på en virtuell reise til to av Østfold Energis lokasjoner – Brekke kraftstasjon i Halden og fjernvarmesentralen i Rakkestad. Her får elevene mulighet til å se seg rundt med VR-brillene, samtidig som de lærer litt om hvordan energi blir produsert. Foreløpig legges det opp til at elever på niende trinn, samt videregåendeelever, skal se filmen.
Skal inn i undervisningen
Virtuelle bedriftsbesøk er unikt i undervisningssammenheng, og filmen skal vises fra og med skoleåret 2019 / 2020. VR-brillene er sponset av Østfold Fylkeskommune, og selve filmingen er gjort med et 360-graders kamera. Dette gir både høyde- og romfølelse for publikum, og en illusjon om å være fysisk tilstede. INSPIRIA har stått for gjennomføringen og klippingen av filmen. Et viktig mål med filmprosjektet er å bidra til økt forståelse og interesse for næringsliv, yrker og muligheter som finnes i egen region, forteller prosjekt- og næringslivskoordinator Anja Sonerud ved INSPIRIA.
God respons fra Grålum-elever
Nylig fikk en gruppe elever fra Grålum ungdomsskole førpremiere på filmen, og responsen er svært god. Elevene forteller om et spennende virtuelt bedriftsbesøk og en helt ny form for undervisning – som har gitt mersmak.
– Dette er absolutt en annerledes og underholdende måte å lære om en bedrift på. Vi fikk se veldig mye som var nytt for oss, forteller elevene Ida og Marion (15).
Energisk formidling
Det er INSPIRIAs formidler Per Kristian Grytdal, også kjent fra NRK Super-serien «Barn ingen adgang», som tar elevene med på den virtuelle reisen. Dette gjør han på sin helt egne og energiske måte. Grytdal forteller at filmen er klippet på YouTube-aktig vis, nettopp for å appellere til de unge.
– Her går informasjon og humor om hverandre. Før vi gikk i gang med filmingen spurte vi elever ved Grålum ungdomsskole om hva de faktisk lurer på om vannkraft og fjernvarme, og vi har jobbet for å svare på disse spørsmålene, forteller han.
Filmen er en helt ny og unik måte å vise frem en bedrift på i Østfold, og Grytdal har tro på at man vil lykkes med å holde på interessen til de unge med filmen.
– Her går man helt bort ifra tradisjonell undervisning, og det er kult. Bedriftsfilmer jeg har sett tidligere har vært ufattelig lange og kjedelige, og med tørre fakta. Her gjør man noe helt nytt. Så gjenstår det bare å se om prosjektet slår an, sier han spent.
Vil rekruttere til energibransjen
For Østfold Energi betyr prosjektet at ungdom kan lære om energibransjen på en fremtidsrettet måte. Kanskje lykkes man også med å få flere interessert i en bransje som byr på spennende jobbmuligheter, men som få vet mye om, sier direktør for HR, IT og kommunikasjon i Østfold Energi, Hege Håkonsen.
– Hva er det som gjør Østfold Energi til et attraktivt selskap å jobbe i, som dere vil vise fram til ungdom i Østfold?
– Vi i Østfold Energi produserer energi fra fornybare kilder – vann, vind og varme. Vi ser et økende engasjement hos ungdom knyttet til miljø og bærekraft, og vår bransje tilbyr ulike karrieremuligheter som kan være både spennende og meningsfullt for mange. Vi jobber også kontinuerlig med å skape ny grønn forretning, og utviklingen i Østfold Energi vil by på svært spennende muligheter for morgendagens arbeidstakere, forteller Håkonsen.
Blir tilgjengelig for alle
INSPIRIAs Anja Sonerud noterer seg en økende interesse for virtuelle bedriftsbesøk og forteller at vitensenteret kommer til å jobbe for å produsere lignende filmer med bedriftsinnhold i tiden fremover. Prosjektet “Elever ser arbeidsliv”, støttet av Østfold Fylkeskommune, åpner for dialog med flere bedrifter.
– Det er veldig bra at Østfold Energi åpner dørene og gir ungdom et innblikk i hva de jobber med. Dette er et pilotprosjekt som allerede har gitt ringvirkninger og som inspirerer andre bedrifter til å gjøre det samme, sier hun.
– Når blir filmen tilgjengelig for ordinært publikum?
– I første omgang prioriteres niendeklassene, som skal få virtuelle bedriftsbesøk som del av undervisningen fra høsten av. Vi jobber nå med å finne tekniske løsninger slik at vi kan ta imot fritidspublikum kort tid etter at dette undervisningsopplegget er i gang, forklarer Sonerud.
Det er veldig bra at Østfold Energi åpner dørene og gir ungdom et innblikk i hva de jobber med. Dette er et pilotprosjekt som allerede har gitt ringvirkninger.
Anja Sonerud, prosjekt- og næringslivskoordinator ved INSPIRIA Science Center
Sonerud forteller videre at Østfold Fylkeskommune sponser pilotprosjektet med hundre stk VR-briller i form av en utlånsløsning til skolene. Flere lærere skal i tiden fremover kurses i å ta brillene i bruk.
– I tillegg får lærerne en innføring i de ferdige undervisningsoppleggene som vi har utviklet. Undervisningsoppleggene er komplette med for- og etterarbeid, samt evaluering, og innholdet er knyttet til kompetansemål, avslutter Anja Sonerud.
Virtuelt bedriftsbesøk til Østfold Energi:
- Et samarbeid mellom INSPIRIA Science center og Østfold Energi
- Filmen skal inngå i undervisningen til elever i Østfold, fra høsten av (skoleåret 2019/ 2020)
- Filmen tar publikum med på en virtuell reise, der man ser hvordan Østfold Energi jobber med energi ved Brekke kraftstasjon i Halden samt ved fjernvarmesentralen i Rakkestad
- INSPIRIA etablerer en utlånsløsning med hundre VR-briller, støttet av Østfold Fylkeskommune
- Lærere i Østfold kurses i å ta i bruk VR-brillene
- Filmen inngår i INSPIRIA Science Centers satsing for å øke interessen rundt realfag