Foto: Eventfotografene
Partene har signert en avtale hvor Østfold Energi går inn som en av fire hovedsponsorer og vil blant annet være eier av den grønne poengtrøya under årets ritt.
– Tour of Scandinavia, tidligere Ladies Tour of Norway, har sin opprinnelse og identitet knyttet til Østfold. Dette blir en stor sykkelfest i Østfold som setter regionen på kartet både nasjonalt og internasjonalt, sier Oddmund Kroken, administrerende direktør i Østfold Energi.
– Tour of Scandinavias satsing på likeverd, bærekraft og barne- og ungdomsaktiviteter relatert til sykkel passer oss svært godt og er noe vi gjerne vil være med på, sier Kroken.
Unik satsing med lokal forankring
«Tour of Scandinavia – Battle of the North» har World Tour status og arrangeres i Norge, Sverige og Danmark 9. – 14. august i år. Sammen med Tour de France og Giro Rosa er det skandinaviske rittet det mest prestisjetunge etapperittet i sykkelverden for kvinner.
Rittet arrangeres som et etapperitt over seks dager med start i København, med neste etappe i Sverige før de fire avsluttende etappene sykles i Østfold og på Østlandet i Norge. Rittet besøker både Moss, Sarpsborg, Askim, Mysen og Halden, som alle er enten start- eller målby for en etappe i løpet av Touren.
-Vi sykler på kryss og tvers av Østfold på tre etapper og vil tilbakelegge cirka 450 km totalt gjennom regionen, sier daglig leder for sykkelrittet, Roy Moberg.
– Østfold Energi sitt fokus på bærekraft og breddeaktiviteter er verdier som er svært sammenfallende med våre egne verdier, sier en fornøyd løpsdirektør Roy Moberg i Ladies Tour of Norway AS, som eier rettighetene til Tour of Scandinavia – Battle of The North (BOTN).
-Tour of Scandinavia arrangerer blant annet barneritt og Grønn sommersykkelskole for barn i alle vertskapsbyene våre i Østfold gjennom arrangementsuken. Arrangementsuken starter med en familiedag i Kulåsparken i Sarpsborg lørdag 6. august, og vi er veldig glade for å ha med oss Østfold Energi også på dette arrangementet, sier Moberg.
– Vi har tatt store steg ut i verden siden oppstarten i 2014, men er fortsatt et lokalt forankret arrangement hvor det er viktig å beholde identiteten og eierskapet lokalt. At store og viktige lokale samfunnsaktører som Østfold Energi engasjerer seg gjennom oss er betyr mye for å sikre lokal forankring, sier Moberg, som gleder seg til å vise frem regionen for hele den sykkelinteresserte verden i august.
10 millioner seere
Tour of Scandinavia vil ha live-TV dekning world wide med 2,5 timers daglige TV-sendinger. I 2021 hadde forløperen til rittet, Ladies Tour of Norway, over 10 millioner unike seere globalt. I Norge sendes rittet direkte på TV 2 og Eurosport.
Som hovedsponsor blir Østfold Energi markedsført som eier av den grønne poengtrøya, en klassifiseringstrøye som mange kjenner igjen fra Tour de France og som vil være veldig synlig på Tv også gjennom Tour of Scandinavias etapper.